Gela- olaszországi partner találkozónk

Partnertalálkozó Olaszországban

2018 áprilisában Erasmus+ csapatunk Gela-ba, Szicíliába látogatott. Az első napon, szombaton érkeztek a magyar diákok Catania-ba repülővel, ahonnan busszal utaztak tovább kb 150 km-re lévő városba, Gela-ba, a partner iskola városába. A diákokat családoknál helyeztük el. Az olasz gyerekek és szülők nagy lelkesedéssel fogadták a magyar diákokat, akik hamarosan feloldódtak, és ügyesen feltalálták magukat, nagyon jól kommunikáltak.

Vasárnap Agrigento-ba utaztunk, ahol megtudtunk nagyon sok érdekes dolgot a sziget és a szigetlakók történelméről: az időszámítás előtti időkből a görögök kultúrájáról, a római kori időszakról, a normannok inváziójáról, megnéztük a a Temples of Valleys-t, a Világörökség részét. Útközben megtekinthettük egy világhírű író, Pirandello villáját is. Ezek az információk közelebb vittek minket Szicília elszigetelt helyzetéről. Vezető tanárunk említést tett ennek genetikai vonzatairól is, hiszen erről az elkövetkezendő napok workshopjainak egyikén szó esik. Délután rajzokat, grafikákat készítettünk Agrigento romjairól.

Hétfő reggel bemutatkozott az olasz iskola felső tagozata egy fergeteges prezentációval, amelyben felvonultatták hazájuk legfontosabb tulajdonságait: történelem, földrajz, kultúra, irodalom, képzőművészet, zene, dráma. Ízelítőt kaphattunk az olasz nemzet lelkes vendégszeretetéről, kedélyes, humoros, közvetlen, barátságos természetéről, amely minden eddigi félelmet, sztereotipiát eloszlatott. Nagyon jó érzés volt az, hogy megtanulták a Himnuszunkat magyarul, és az egész iskola állva hallgatta végig. A délelőtt további része ismerkedéssel telt el. Délután megnéztük az Archeológiai Múzeumot, és az Acropoli di Gela-t (ókori templom maradványai) elsétáltunk a Corso Vittorio Emanuele-n a katedrálishoz, amelyet a régi görög templom és épületek tégláiból építettek.

Kedden délelőtt az iskolában, mint ősi mestrségek egyiével a kerámia készítéssel ismerkedtünk. A foglalkozás után és marcipán készítésen vettünk részt, majd délután kirándulni mentünk Piazza Armerina-ba. Az előző napokban a sziget görög múltjával ismerkedtünk, most egy római kori villában a Villa Romana del Casale - Szicília római kori életébe pillanthattunk bele. Csodálatos mozaikok mutatták be a majdnem 2 évezreddel korábbi mindennapokat. Mindez gyönyörű mediterrán környezetben. Hatalmas élmény volt, hogy útközben láttuk az Etna havas csúcsát.

Csütörtökön délelőtt az iskolában biológia és informatika órákon vettünk részt. Beszéltünk a diverzitás elméletéről, majd DNS-ről szólt az óra további része. Interaktív módon DNS-t modelleztünk majd egy előítéletekkel foglalkozó workshop-on dolgoztunk.

Délután végre lementünk a tengerpartra, este az egész csapat együtt vacsorázott egy gyönyörű villában.

Pénteken a város egykori erődítményét tekintettük meg, amit évszázadokig óriási homok dűne takart.

Később az iskola alsó tagozatosai adtak ismét fergeteges műsor következett.

Este indultunk Catania-ba, ahol a repülőtérről éjszaka landoló géppel másnap hajnali fél 2-kor értünk haza.